Här kan du läsa om oss:

               

Här på Dackeslöjd gör vi Dackeskolans slöjdarbete synligt. Vi har elever från åk 3-9, och här kan du ta del av vår kreativa resa och låta dig inspireras av vårt arbete.

 

Vem har byggt hemsidan?

Det är jag, som är slöjdlärare på Dackeskolan som bygger den här sidan. Tanken är att involvera mina elever så mycket som möjligt i den här processen. 

 

Varför har jag startat den här hemsidan, och vad har den för syfte?

Sidan är främst för eleverna på Dackeskolan, och är tänkt att fungera som en plattform för lärande – där man kan hitta information om pågående arbete, men också lära sig nytt genom information, instruktionsvideos osv. Vi hoppas att kunna få många besökare så att den även kan vara inspiration för andra som vill arbeta med slöjd och webbpublicering.

 

Vilken är den pedagogiska kopplingen? 

 

I vår läroplan står det att vi ska arbeta för att :

 

varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”

 

 

För oss är bloggen ett sätt för eleven att:

 

1. Dela med sig av sitt lärande och därigenom växa som individer och grupp. Eleverna på Dackeskolan gör massor av spännande arbeten i slöjden. De lär genom att göra – ”learning by doing”. När man får känna, lukta, kämpa, testa och upptäcka lär man sig nya saker. Vi vill synliggöra lite av det här lärandet . Våra elever känner sig också så stolta över sina slöjdalster . Här på Dackeslöjd kommer ni att kunna se många av elevernas alster och även höra några elever berätta om sitt slöjdobjekt

 

2. Dela med sig av sitt lärande och därmed inspirera andra. 

 

Vi har inspirerats av andra slöjdbloggar och genom Dackeslöjd kan andra inspireras av oss. Det är jättekul att vara del i "dela-kulturen" på nätet!

 

3. Organisera lärresurser som vi använder i slöjden. Vi har upptäckt att det ibland passar bättre med instruktion via film. På vår blogg kommer ni att hitta filmer som vi själva gjort som handlar om moment vi behandlat i slöjden. 

 

 

Någonting vi kan vara säkra på är att vi inte kan förutse framtiden – vi kan inte veta vad framtiden kommer att erbjuda, inte heller vad den kommer att ställa för krav på oss. När internet kom, fanns hela internet på en CD-rom skiva – en skrattretande tanke nu när webben tycks oändlig.

I vårt uppdrag som lärare ska vi rusta eleverna för framtiden, göra dem redo för att bli en aktiv del av vårt samhälle och vår värld. Hur kan vi göra det när framtiden är så osäker? Utvecklingen på den tekniska fronten går snabbt framåt och idag är det nästan en självklarhet att man ska känna till och kunna hantera olika program och funktioner med olika tekniska hjälpmedel så som dator, telefon och ipad. Att använda digitala verktyg och hjälpmedel i undervisningen kan vara häpnadsväckande, spännande, superenkelt eller så integrerat i undervisningen att man knappt reflekterar över att man använder dem. Men det kan också upplevas otroligt skrämmande - både för att verktygen känns svåra att hantera, men också för vår säkerhets skull. Vad har vi för skyddsnät när vi rör oss i den digitala världen.

I takt med att tekniska, digitala hjälpmedel får en mer central och aktiv del av våra liv, får och bör de också få en alltmer naturlig plats i skolan. Egentligen är det ganska självklart. Men är det verkligen så att vi i skolan hänger med i den takt vi borde? Det räcker med att gå till sig själv för att förstå att det många gånger kan vara skrämmande att börja använda en teknik eller hjälpmedel som man inte riktigt begriper, vars finesser man inte riktigt behärskar. 

 

Visst är det så att de digitala verktygen kan kännas skrämmande, men å andra sidan upplever jag att man med hjälp av digitala verktyg, kan åstadkomma ganska mycket med små medel. Det kan handla om att dokumentera elevernas arbeten, att använda lärplattformar, eller att låta eleverna göra egna instruktionsvideos för att bli medvetna om den process de precis arbetat med. Jag upplever att när jag vågar kommunicera med mina elever på nya sätt, genom nya medier verkar det i många fall motiverande och uppgiften, vad den än må, tas på mycket större allvar. Jag känner mig mer organiserad, mindre stressad – och den tid jag lagt på att lära mig den nya tekniken ger mig oerhört mycket tillbaka – i form av tid, engagemang, lust och lärande.

 

Att starta en blogg har funnits med i mina tankar sedan länge - men det var först nu, när jag tog mig an kursen "slöjd och digitala verktyg" vid Göteborgs universitet, som jag insåg att det var dags att verkligen ta sig an den digitala världen. If you can imagine it - you can create it. Eller hur!? 

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Omröstning

Vad tycker ni om vår blogg

Totalt antal röster: 18